Gaat lopen de laatste tijd wat moeizamer, bent u wat onzeker op de icoon filmbenen of erger nog valt u wel eens? Dan is de cursus Vallen Verleden Tijd wellicht iets voor u! Onder leiding van een fysiotherapeut en gecertificeerd valpreventie trainer  krijgt u in een klein groepje 10 weken lang oefeningen, tips en trucs om vallen te vermijden of zoveel mogelijk schade te beperken.

‘Bij het uitstappen van mijn bad gleed ik uit en ik bemerkte dat ik tijd had om de geleerde technieken uit de cursus toe te passen waardoor ik alleen wat spierpijn overhield aan deze valpartij.’  (Dhr. de Bruijn 88 jaar)

De ernst van het probleem rond vallen bij ouderen blijkt uit het grote aantal doden, ziekenhuisopnamen, Spoedeisende hulpbehandelingen (SEH) en de hoge directe medische kosten. Valongevallen zijn de meest voorkomende oorzaak van letsel door een ongeval bij ouderen.

IMG_4279De cursus Vallen Verleden Tijd is bedoeld voor ouderen die in het afgelopen jaar zijn gevallen en die risico lopen om nog eens te vallen. Ook is deze cursus bedoeld voor ouderen die na een val bang zijn geworden om nog eens te vallen. Tevens is deze cursus zeer geschikt voor mensen die een vergroot risico hebben om te vallen door bijvoorbeeld een ziektebeeld. Echter is er wel een minimale eis dat de deelnemer 15 minuten kan lopen met of zonder hulpmiddel. 

‘Tijdens een wandeling in de Eifel tilde ik mijn voeten niet hoog genoeg op waardoor ik viel. Tijdens de val besefte ik dat ik mijn kin op de borst moest houden en ook mijn handen naar de schouders moest brengen. Hierdoor kon ik zonder kleerscheuren weer opstaan en mijn weg vervolgen.’ (mevr. Vrehen, 76 jaar)

DSC_1829De valpreventie cursus wordt gegeven door minimaal twee trainers: Een valtrainer en een valpreventietrainer (fysiotherapeut). Zij zullen er samen voor zorgen dat de deelnemers zelfverzekerder worden, beter kunnen voorkomen dat u valt, aanleren van een juiste valtechniek en hoe u het beste kunt opstaan mocht u onverhoopt toch ten val komen.

 Dat doen zij door:

  • Valrisico te onderzoeken en te beoordelen
  • Inzicht te verschaffen in de eigen vaardigheden op het gebied van zitten, opstaan en lopen
  • Balans, coördinatie en spierkracht oefeningen.
  • Tips en trucs omtrent Veilig handelen in en om het huis
  • Aanleren en oefenen:
    • Hoe ga ik veilig zitten en sta ik weer op
    • Hoe loop ik veilig en neem ik obstakels
    • Hoe breek ik mijn val zonder mijn ledematen te breken
    • Hoe vang ik een eventuele val op
    • Hoe sta ik weer op na een val
  • Faalangst te verminderen
  • Meer zelfvertrouwen te realiseren.

Meer info?  06 – 835 966 14  of info@mobielevalpreventie.nl

 

partners-valpreventie